دلمشغولیهای زنی در آستانه چهل سالگی

یک سری از تجربه هامو تو کانال تلگرامم میذارم @myfreshair

دلمشغولیهای زنی در آستانه چهل سالگی

یک سری از تجربه هامو تو کانال تلگرامم میذارم @myfreshair

یادداشت هشتاد و پنجم

 

  


 با یه دستور من دراوردی کیک پختم، گذاشتم تو فر. الان باید خودمو ببندم به پنجره فولاد که آبروم نره 

فقط میدونستم میخوام با کره کیک درست کنم و یک کیک کوچک باشه.طبق تجربه کیک پزیهای سابقم اومدم چشمی مواد رو استفاده کردم ولی اندازه هاش رو تو حافظه نگه داشتم

یک و یک چهارم لیوان آرد

یک قاشق مرباخوری بیکینگ پودر

یک کره 100 گرمی آب شده-کره بدون نمک باشه خیلی بهتره-

یک قاشق چای خوری وانیل

سه چهارم لیوان شیر

سه تا تخم مرغ متوسط

200گرم شکر-یک لیوان سر صاف-

نکته: مواد یخچالی یعنی شیر و تخم مرغ،  باید به دمای محیط رسیده باشن

آرد  و بیکینگ پودر رو مخلوط و دو یا سه بار،  الک کنین بگذارین کنار

تخم مرغها رو با وانیل اینقدر بزنید که پف کنه و رنگش سفید و بافتش غلیظ شه-سفیده و زرده رو جدا نکردم- شکر رو اضافه کنید و بزنید بعد نوبت شیر میرسه و بعد روغن یا کره. تو دو یا سه نوبت اضافه کنین و بزنین-اگر کره بدون نمک( unsalted butter) ندارین از روغن استفاده کنین-

حالا آرد رو بهش اضافه کنین. آروم مخلوط کنین - به لبه ظرف نکوبین و مخلوط کردن در یک جهت باشه- بعد تو قالب چرب شده بریزین و بذارین تو فر از قبل گرم شده-اگر قالبتون دیواره بلندی داره قالب رو بعد از چرب کردن،  ارد پاشی هم کنین بد نیست که به راحتی در بیاد

اینا رو نوشتم اگر خوب دراومد، از این گند درخشانم بعدا استفاده کنم. اگر هم خراب شد که لکه ننگ جدیدی میشه تو اختراعات آشپزی و شیرینی پزیم

الان ۴٠ دقیقه ست تو فره، بوش هم در اومده. نهایتا ٢٠ دقیقه دیگه باید چکش کنم، بعد میام و میگم چی شد

یا همه پیغمبرا...  کمک


پ. ن

کیک از لحاظ بصری خوب شد، بافتش نرم و پنبه ای بود البته نه به پوکی کیک اسفنجی. دقیقا یک ساعت زمان برد تا خود کیک  پخت و دو دقیقه هم شعله بالای فر رو روشن کردم که روش کمی تیره تر بشه - دما ١٩٠ درجه،  پنجره پایین فر، سینی فر رو هم بیرون اورده بودم. گاهی کیک میپزین همه چیز خوبه اما کیکتون خام در میاد و هی باید بیشتر بذارین بپزه که میسوزه باز وسطش خامه این ممکنه به علت این باشه که سینی فر داخل فره و نمیذاره حرارت لازم به کف قالب برسه. وقت پخت شیرینی و کیک، سینی رو در بیارین و روی سینی مشبک فر بذارین

بدون اینکه ازش بخورم همه رو بردم واسه خاله ریزه، در واقع از اول کیک رو به نیت وروجکم پخته بوده بودم. چند روز بود ندیده بودمش، از تو روشنایی باهاش صحبت کردم گفتم نیومدی ببینمت عمه، گفت تو بیا خونمون. گفتم دست خالی نرم پیشش

حالا فردا دوباره واسه خودمون درست می کنم اینبار میخوام اردش رو کمی کمتر کنم یعنی از یک و یک چهارم لیوان، دو قاشق کمتر

تفاوت بافتش رو ببینم شاید با ازمون و خطا برسم به این نتیجه که یک لیوان سر پر براش کافیه، به فرمول نهایی که رسیدم بهتون میگم

پ.ن2

خب تو ازمون دوم ، من مقدار آرد رو یک لیوان+ دو قاشق غذاخوری ریختم - لیوان رو بزنین تو آرد و بیارین بیرون ، یعنی لازم نیست سر صاف باشه هر چی سرش اضافه بود اشکال نداره ، 2 قاشق هم مجزا بهش اضافه کنین- همچنین، شیر نیدو درست کردم و از شیر عادی استفاده نکردم و وقتی به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه ش کردم ولرم بود. تخم مرغ رو هم که می دونین زیر 4 دقیقه زدن قبول نیست. هر چی تخم مرغ رو بیشتر بزنین برای پف و پوک شدن کیک بهتره. از اون طرف من الک کردن آرد زیر دو بار رو قبول ندارم- والا اگر می شد، مایه کیک رو هم بعد از اضافه کردن آرد از الک رد می کردم

از نظر میزان شیرین بودن، مزه کیک خوب بود، اما اگر هنوز کم شیرین تر می خواین، می تونین دو قاشق شکر از اون یک لیوان کم کنین یعنی حدود سه چهارم لیوان شکر

خب تا اینجا که مربوط به ساخت مایه بود

چیزی که اتفاق افتاد این بود که وسط کیک دقیقا خام مونده بود ، با اینکه من چند بار چاقو زده بودم ولی هیچی نچسبیده بود بهش. زنگ زدم به بانو و ازش پرسیدم و گفت آره کیک دیشب هم وسطش یه لایه باریک نپخته بوده-مثل ملات سفت شده بود نه اینکه مثل مایه اول ساخت مونده باشه-

این احتمالا به علت درآوردن همون سینی فر بوده-البته به اصرار والده دیشب یه قالبی رو استفاده کرده بودم که تا الان توش کیک نپخته بودم و یه مقدار ضخیمه احتمال میدم اون هم بی تاثیر نبوده ولی جهت اطمینان امروز هم دوباره ازش استفاده کردم. چون قسمت بالا و زیر و اطراف کیک به شدت بافت خوبی داشت. این بار سینی فر رو میذارم و قالب قبلیه رو هم که معمولا توش کیک درست می کردم استفاده می کنم. پس میشه دما 180، با سینی فر و ردیف وسط

خلاصه که اون لکه ننگ بالاخره روی اختراع آشپزیم افتاد 

نظرات 2 + ارسال نظر
گلاویژ جمعه 13 بهمن 1396 ساعت 05:12 http://shade.blog.ir

اون نسخه ای که برای برادرزاده تون بردین خوشمزه از آب دراومد؟

اره تو پی نوشت درباره ش نوشتم، ولی همین الان نسخه دوم تو فره، با یه تغییراتی درست کردم. بخورم ازش ببینم بافت و مزه ش چطوره، میام مینویسم. چون دیشب حتی مزه شو امتحان نکردم ولی در کل کیک کم شیرینی باید باشه
منتظر باشین

mamaryan پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 ساعت 21:36 http://www.mamaryan.com

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.